Onderzoeksbureau GfK constateerde dat de helft van de mensen boven de 13 jaar via hun mobieltje nieuwssites en social media bekijken en over het internet browsen. Een stijging van 4 procent ten opzichte van 2015. Is dat nu belangrijk onderzoek voor de praktijk fysiotherapie? Ja! Zeker als je geïnteresseerd bent in praktijkgroei. Verbetering van 25% is geen uitzondering. Interessant? Dan is het nu wél tijd voor actie.

Tekst: Robert Hoogland

 

De smartphone laat de PC, laptop en tablet ver achter zich. Alleen 50-plussers grijpen vaker naar de tablet, al verdubbelde hun aantal internetbezoeken ook met de smartphone sinds 2015. Bij mensen onder de 34 jaar gaat twee derde met zijn smartphone online.

Smartphone belangrijkst

iphone-6Het onderzoek bevestigt dat de smartphone het belangrijkste device is voor online mediagebruik. Op de wereld hebben meer mensen toegang tot een mobiele telefoon dan tot water uit de kraan. In 2012 hadden 1 miljard mensen een smartphone, in 2016 al 2 miljard en in 2020 zullen dat er 6 miljard zijn. Dat vergt voor ook voor uw praktijk een nieuwe aanpak. Minder tekst, meer video bijvoorbeeld.

Ook in de laatste Media Standard Survey (MSS) bleek het mediagebruik via de smartphone enorm: 14,1 procent van de Nederlanders luistert er mee naar de radio, 11,9 procent leest er online magazines op, 23,9 procent leest er digitaal zijn dagbladen, 12,9 procent kijkt er tv op en 68,1 procent gebruikt zijn mobiel om te internetten.

Alleen de zogenaamde responsive websites worden sinds april 2016 nog maar ‘meegenomen’ door de logaritmen

Vanuit de eigen praktijk

InFysio begeleidt praktijken in hun (online) marketing en communicatie. We monitoren wekelijks zo’n 60 fysiowebsites. In 2013 zagen we slechts 8% bezoek met een smartphone. Vorig jaar was dat gemiddeld 63% van het bezoek. Opvallend detail: in de randstand liggen de percentages wel duidelijk hoger dan het buitengebied.

Google eist responsive

Google, met bijna 98% gebruik de absolute topzoekmachine in Nederland, heeft daar in 2016 al volledig op ingespeeld. Alleen mobiele, de zogenaamde responsive, websites worden sinds april 2016 nog maar ‘meegenomen’ door de logaritmen. Heb je nog geen ‘responsive’ website dan zak je website langzaam maar zeker weg op de 1e pagina van Google. De macht van Google is enorm.

Google eist snelheid

Smartphone bezoekers stellen eisen aan snelheid. Van belang is dat je website dus snel laadt, ook wel de laadsnelheid genoemd. Dat zal meer en meer een ijkpunt worden voor Google.

Google hecht aan SSL

In de enorme brij van informatie en het toenemend ‘hacken’ van gegevens wordt het belang van versleuteld gegevens verspreiden over het internet essentieel. Versleuteling verloopt via een zogenaamd SSL certificaat. Heb je een SSL certificaat geïnstalleeerd dan waardeert Google je website hoger. Vooral bij een reactieformulier waarbij jouw bezoekers gegevens moeten achterlaten is zo’n SSL certificaat eigenlijk een vereiste.

Van genereren naar converteren

Onze InFysio online marketeer realiseert dagelijks vele online aanvragen voor fysiofitness abonnementen of afspraken voor behandeling. Dit proces heet leadgeneratie. Hierbij zoeken we voortdurend naar nieuwe mogelijkheden om goede resultaten te behalen. In alle gevallen speelt de website van de praktijk een zeer belangrijke rol, dáár moet de actie daadwerkelijk gebeuren. De stroom aan bezoekers die we met online campagnes daarheen leiden, zullen op de praktijkwebsite de gewenste actie moeten ondernemen. Die actie uitvoeren door de bezoeker noemen we converteren (converteren is bijvoorbeeld op jouw website iets kopen, een mail sturen, een contactformulier invullen of telefonisch contact opnemen).
Een goede website die responsive is, goed is ingericht, snel laadt met een SSL certificaat zal met goede online marketing campagnes zeer succesvol zijn. In de laatste case is binnen twee maanden een omzetverhoging van € 6000 per maand (!) gerealiseerd.

In de laatste case is binnen twee maanden een omzetverhoging van € 6000 per maand gerealiseerd.

Dus een responsive, goed ingerichte en versleutelde website in combinatie met een online marketingcampagne met als doel leadgeneratie en conversie biedt toonaangevende groei.

Een belangrijke overweging: deze ontwikkeling gaat supersnel en is behoorlijk specialistisch werk. Realiseer je goed wat je als fysiotherapeut op online gebied nu wel en vooral ook niet beheerst. Niet goed regelen of gewoon afwachten dan zak je ongelofelijk hard weg en ben je op termijn onvindbaar.