Zo’n 3 jaar geleden begonnen de eerste tekenen en nu is Responsive Webdesign één van de meest gebruikte en bekendste term in de online branche. Misschien heb je er wel eens wat over gehoord of gelezen. Maar wat is Responsive Webdesign nu eigenlijk? In dit artikel ga ik in op Responsive Webdesign en omschrijf ik onze ervaringen en oplossingen.

Waar komt responsive webdesign vandaan?

Een aantal jaar terug werden websites alleen bezocht op een desktop of laptop, maar door de snelle opkomst van smartphones en tablets is dit totaal veranderd. Websites gemaakt voor desktop werken met afbeeldingen die op de kleinere schermen van smartphones en tablets niet meer goed getoond worden of websites functioneerden gewoon niet meer correct.

Is mobiele werking van de website dan belangrijk? Bij de websites van de praktijken fysiotherapie die we gebouwd hebben en beheren, zien we de laatste 3 jaar een enorme toename van mobiel bezoek. Gemiddeld zitten we op 60% mobiel bezoek en dat groeit nog elke dag. De conclusie: de consument vraagt erom!

Waarom moet mijn website mobiel goed zichtbaar zijn?

Een oplossing voor mobiele zichtbaarheid van jouw website is dus responsive webdesign. De verkoop van tablets en smartphones is fors toegenomen en stijgt nog steeds enorm door. Daarmee zal mobiel internetgebruik voorlopig alleen maar stijgen. Ook voor jouw praktijk is het noodzakelijk om je website aan te passen aan de kleinere schermformaten.

Maar wat is responsive webdesign nu precies?

Responsive webdesign houdt in dat de layout en typografie zich aanpassen aan het formaat van het scherm waarop de gebruiker de website bekijkt. Zo kunnen elementen op een mobiele apparaat visueel anders gepresenteerd worden dan op de computer.

Hiermee krijgt de bezoeker de optimale gebruikerservaring voor zowel desktop als mobiel. De website past zich zo aan dat gebruikers per device makkelijk kunnen navigeren.

Responsive websites worden beloond in zoekresultaten?

Het zal je vast ook niet verrassen dat Google tegenwoordig de voorkeur geeft aan een responsive website. Sterker nog, Google hecht hier zoveel waarde aan dat zij deze websites hoger gaan ranken in de zoekresultaten. Deze wijzigingen zal Google snel doorvoeren.

Vanaf 21 april 2015 zullen websites die niet responsive zijn, dalen in de zoekresultaten op de tablet en de mobiele telefoon. Voor de zoekresultaten op de desktop computer heeft dit geen invloed, maar dat mag geen reden zijn om niet over te gaan op responsive.

Responsive website direct of achteraf?

Kun je een website achteraf responsive laten maken? Soms wel, mits de website technisch goed in elkaar zit. Dit moet van website tot website bekeken worden. Hoe minder er in het initiële design (technisch) rekening is gehouden met responsive, hoe moeilijker het is om een site achteraf nog mooi responsive te krijgen. Het is dan ook beter om een website vanaf het begin responsive op te zetten – hiermee bespaar je veel tijd.

Het is overigens niet alleen een kwestie van technisch gereed maken voor alle devices. Een belangrijk onderdeel van een website responsive maken, is welke content je wilt presenteren en op welke manier. Op basis hiervan bedenken we een visuele oplossing voor alle contentonderdelen. Kwalitatief zal het dus beter zijn om dit voorafgaand aan het traject uit te denken.

Wat is belangrijk bij responsive webdesign?

  • Laadtijd
    • Omdat de website wordt geoptimaliseerd voor mobiele apparaten is het belangrijk dat de laadtijd goed is (met name bij 3G/4G-verbindingen).
  • Scherpe afbeeldingen
    • Met de komst van Retina schermen moeten alle afbeeldingen scherp blijven.
  • Navigatie
    • De contentstructuur van de websites moet goed zijn, want wanneer de website wordt geschaald dan moet de belangrijkste content naar boven komen. Daarnaast moeten gebruikers ook op mobiele apparaten makkelijk door de website kunnen browsen.
  • Doelstellingen/conversies
    • Mobiele gebruikers navigeren anders dan desktop gebruikers en hebben andere doelen op uw pagina’s. Zorg dat hiermee rekening gehouden wordt tijdens het maken van uw website.

Is responsive design beter dan een app (of andersom)?

Deze vraag wordt ons regelmatig gesteld. Om goed antwoord te geven op die vraag, bespreken we de drie alternatieven op een reguliere website.

Een App (applicatie)

Met een app bedoelen we de applicaties die je terugvindt in de App Store. Een eigen app heeft diverse voordelen: het is snel, gebruiksvriendelijk (als je de app goed ontwerpt) en je kunt de eigenschappen op een telefoon laten samenwerken met de app (denk aan de camera, locatievoorzieningen, contacten, et cetera).

Toch zijn er ook veel nadelen. Als je een app laat ontwikkelen, dien je erover na te denken voor welke platformen je dit laat doen. Wil je dat zowel iOS- als Android-gebruikers jouw app kunnen downloaden, dan betekent dit al twee aparte apps.

Daarnaast vereist een app ook installatie, wat de drempel tot het gebruiken van jouw dienst wat lager kan maken. Tot slot liggen de kosten voor het ontwikkelen van een app meestal hoger dan die voor een responsive website.

Een mobiele website

Een mobiele website lijkt sterk op een normale website, maar is dan speciaal gebouwd voor gebruik op een klein scherm. Mobiele sites hebben altijd hun eigen url, beginnend met een m als in: http://m.websitenaam.nl

De voordelen van een mobiele website hebben vooral te maken met de gebruiksvriendelijkheid en laagdrempeligheid. De nadelen zijn echter vele malen groter in het geval van een mobiele site. Omdat de mobiele site echt een aparte site is, zal je deze ook afzonderlijk moeten beheren (in een apart CMS).

Een tweede probleem dat de keuze voor een mobiele website erg onaantrekkelijk maakt, is het duplicate content-probleem. Als je gewone website en mobiele website (gedeeltelijk of grotendeels) dezelfde tekst bevatten, ziet Google dit als duplicate content. Google behandelt de mobiele website en de normale website namelijk als twee aparte sites, en bestraft sites met duplicate content door ze lager in de zoekresultaten te zetten. En dat wil je natuurlijk echt niet hebben.

Wat zijn nadelen van responsive websitedesign?

Natuurlijk zijn er ook een aantal nadelen van een responsive website. Het meeschalen van afbeeldingen was vroeger nog wel eens een probleem en ook met tabellen ging het niet altijd goed. Ook gaan verouderde versies van Internet Explorer en responsive webdesign niet helemaal lekker samen.

Welke optie het beste is, verschilt natuurlijk altijd per bedrijf en per doelgroep. Over het algemeen is de responsive website voor bijna alle bedrijven een aantrekkelijke optie. Slechts voor sommige bedrijven is een app heel boeiend. De mobiele website is in elk geval alweer redelijk gedateerd, aangezien de responsive optie alleen maar voordelen biedt ten opzichte van de mobiele website. Eigenlijk kun je niet meer zonder.

Responsive webdesign… consumenten schreeuwen erom!

Moet u nu voor uzelf een responsive website maken/ het antwoord is nee, niet voor u zelf. U doet het voor uw website bezoekers. Omdat beelden meer vertellen dan duizend woorden verwijzen we je graag naar het filmpje dat Responsive Presence maakte. Het is een filmpje met statistiekjes over mobiele apparaten die ons laten zien waarom consumenten schreeuwen om een mobile approach.

Filmpje met statistieken waarom je niet meer om responsive webdesign heen kunt!

 

Omdat beeld meer zegt dan 1000 woorden. Een filmpje met een korte beeldende uitleg over responsive webdesign.