123rf-39169083-gekleurdepoppetjes-LR

Vaak kom ik bij een praktijk voor een overleg, vanaf de andere kant van de behandeltafel, word ik met grote ogen aangekeken. ‘Wat zeg je nu? Dat wij onszelf online moeten laten zien?’ Het tolt vaak in de hoofden van de maten. Woorden als personal branding, prospects, online netwerken, social media, bloggen hadden zij wel eerder gehoord, maar niet eerder op hun eigen praktijk betrokken. En nu kom ik vertellen dat het anders kan. Sterker moet. Marketingbudget reserveren,  creatief en gericht je pijlen richten op je doelgroep door middel van Social verkoop of zoals dat tegenwoordig heet: Social Sales.

 

Alvorens te starten met dit artikel, ik weet dat verkoop gevoelig ligt, toch doe je het de hele dag, vaak zonder dat je hetzelf weet. Het is tegenwoordig als praktijk klip en klaar dat we ’aan verkoop’ moeten doen. Niet in paniek raken, je hoeft geen commercieel zwaargewicht zijn.  Jouw ‘verkoop’ bestaat uit  jouw vak vertellen. Het  fijne is dat je dat eigenlijk de hele dag al doet.

Omzet komt niet

Wachten tot dat omzet naar je toe komt, kan niet meer want die komt niet. Echt niet. Business komt niet vanzelf. Niet meer. Die tijden zijn voor veel praktijken verleden tijd. Praktijkomzet kun je halen. Kansen kun je creëren en vergroten.

Kennis delen

Kennis is king. Het is een veelgehoorde uitspraak en waar! Er is zoveel kennis aanwezig bij de praktijken. Zoveel specialisme. Een enorme diversiteit aan klinische ervaring. Tig casevoorbeelden van ‘positieve patiëntenverhalen’ waar de fysiotherapeut een cruciale rol speelde. Hoge waarderingscijfers. Kennis die je kunt delen. Kennis waar de rest van de markt (doelgroep) echt op zit te wachten. Kennis waardoor als je die deelt, als specialist wordt gezien. Een fysiotherapeut met een visie en een schat aan ervaring, met een eigen mening, kan deze voor zich houden of hij kan die delen. Deel deze kennis en ervaring met de markt en bemachtig met jouw praktijk een ‘thought leadership’ positie.

Kansen genoeg

Met één druk op de knop bereik je online jouw prospects (potentiële klanten)? Maar je moet wel een goede strategie hebben voor kennis delen. Bloggen over actualiteiten? Ja, je kunt zelfs de manager personeelszaken van een bedrijf gewoon rechtstreeks aanspreken via Twitter? En bakken met informatie vergaren over de doelgroep? Inderdaad met één druk op de knop, maar het werk zit natuurlijk voordat je drukt op die ene knop en je moet een planning hanteren want een keer drukken op die ene knop, is geen ‘social sales’, maar een schreeuw in het donker.

Zeven tips

Er zijn verschillende manieren en kanalen om social sales in te zetten. Denk aan de volgende, belangrijke zaken:

1. Focus op een doelgroep (maak een specifieke doelgroepselectie);

2. Stel realistische doelen;

3. Beperk je tot een aantal middelen (begin klein, wees succesvol);

4. Wees onderscheidend (authentiek);

5. Sta voor je visie en draag deze uit;

6. Durf kennis te delen;

7. Ga de interactie aan met je volgers (doelgroep).